دنیای آموزش این روزها تحت سیطره اینترنت و اصطلاحا فضای مجازیست. همانگونه که آموزش مجازی شده به تبع آن امتحانات نیز در همین فضا برگزار میشوند. در این شرایط همراهی برخی والدین در تقلب کردن دانش آموزان هنگام پرسش و پاسخ مجازی آسیبها و عواقبی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. والدین باید توجه داشته باشند که دانش آموز کنونی، شهروند آینده این جامعه است و از این رو آموزش کنترل درونی به دانش آموز و عدم تقلب در هنگام نبود کنترل بیرونی در آموزش مجازی، امری مهم محسوب میشود.
اصل موضوع تقلب امری نکوهیده است، والدین باید بدانند که همراهی دانش آموزان در تقلب کردن امری غلط است چراکه اولویت دانش آموزان کسب مهارت است و نه کسب نمره؛ همچنین وظیفه والدین در هنگام درخواست فرزندان برای کمک رسانی آنها در تقلب، بیتفاوتی و نادیده گرفتن فرزند است. والدین باید در هنگام تقلب کردن فرزند او را تنها بگذارند و به او در این راه کمک نکنند چراکه تقلب کردن یا تقلب نکردن نوعی قانونمندی در منزل است و رقتار والدین پایبندی به این قوانین را نشان میدهد. در آموزش مجازی و پرسش و پاسخ مجازی دانش آموزان، تقلب کردن به دلیل حذف کنترل بیرونی و نظارت مستقیم آموزگار، درصورتی که از پیش به دانش آموز مسئولیت پذیری و نحوه کنترل درونی آموزش داده نشده باشد، امری طبیعی است.
در شرایط کنونی که آموزش به صورت مجازی انجام میشود نظام آموزشی، آموزگاران و والدین باید مدیریت رفتاری دانشآموزان را یاد بگیرند چراکه با حذف نظارت بیرونی از سوی آموزگاران، کنترل بیرونی حذف میشود و در نهایت دانش آموز به تقلب روی میآورد. با حذف کنترل بیرونی تنها عاملی که منجر به عدم تقلب دانش آموز و مسئولیت پذیری وی در قبال آموزش میشود، کنترل درونی اوست که به آموزش از طرف والدین و نظام آموزشی نیاز دارد. اگر والدین مهارتهای فرزند پروری را آموزش دیده باشند به راحتی میتوانند فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنند، این مسئولیت پذیری کمک میکند تا کنترل درونی جایگزین کنترل بیرونی شود و دانش آموز با مسئولیت پذیری از تقلب خودداری کند. همچنین پروسه تقلب کردن در صورتی برای دانش آموز طبیعی محسوب میشود که این آموزشها از پیش به او داده نشده باشد.
درباره نحوه برخورد والدین و آموزگاران با تقلب کردن دانش آموز، باید گفت: در صورتی که آموزگاران و والدین متوجه تقلب دانش آموز شدند، به هیچ عنوان نباید تقلب کردن او را یادآوری کنند، راه حل آن نیز با توجه به سن دانش آموز متغیر است برای مثال برای کودکان میتوان از تکنیکهای بازی درمانی و قصه گویی خلاق استفاده کرد. والدین پس از اینکه متوجه تقلب کردن فرزند خود میشوند میتوانند به راحتی از موضوع عبور کنند اما نباید در آموزش کنترل درونی و عدم تقلب او سهل انگاری کنند.
والدین در ابتدا میتوانند فرزند و تقلب او را نادیده بگیرند چراکه نایده گرفتن تنبیهی برای فرزند محسوب می شود. والد با نایده گرفتن به کودک تلنگر می زند که برایم مهم نیست. کودک پاداش منفی دریافت میکند و این پاداش منفی همراه با بی تفاوتی به مرور به کودک میفهماند که در حال طی کردن مسیر اشتباهی است.
برگزاری همایش ویژه دانش آموزان مدیران بافت
بازدید ریاست مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش از مدارس شهرستان انار
تبیین بخشنامه فوریت های روانی اجتماعی دانش آموزان
تاثیر «رنگِ» لباس و محیط آموزشی در سلامت روان دانشآموزان
آسیبشناسی همراهی والدین با تقلب دانش آموزان در امتحان مجازی
تقلب ,دانش ,والدین ,آموزش ,کنترل ,آموز ,تقلب کردن ,دانش آموز ,کنترل درونی ,کنترل بیرونی ,مسئولیت پذیری ,آموزش کنترل درونی