اضطراب امتحان » پدیده روانشناختی شایعی در میان دانش آموزان و دانشجویان محسوب می گردد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اضطراب امتحان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد و متقاباً عملکرد تحصیلی نیز می تواند باعث اضطراب امتحان شود. پژوه شها نشان داده اند افرادی که از اضطراب امتحان فزاینده ای رنج می برند، به صورت کلی و فارغ از زمینه یا موقعیت افراد مضطرب می باشند و دچار اضطراب عمومی یا فراگیر نیز هستند. پژوهش ها نشان می دهد که افراد دارای اضطراب امتحان حاد، در موقعیت هایی که عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد؛
الف. وقت بیشتری را صرف می کنند.
ب. در مورد عملکرد خود و اینکه دیگران چگونه عمل می کنند نگران هستند.
ج. در مورد گزینه های سوالات اشتغال ذهنی دارند و به موضوعاتی چون عدم کفایت، انتظار تنبیه، از دست دادن ارزش و افزایش واکنش های غیر ارادی و جسانی زیاد فکر می کنند.
به طور کلی اضطراب امتحان در موقعیت ارزشیابی و حل مسئله بروز می کند و دارای دو مؤلفه اصلی نگرانی و هیجان پذیری است. نگرانی فعالیت فکری مربوط به تکلیف است که شامل دلواپسی فکری زیاد درباره عملکرد، پیامدهای شکست ناشی از امتحان، افکار مربوط به بدامتحان دادن و انتظارات منفی از عملکرد را شامل می شود. هیجان پذیری واکنش های عصبی خودمختار مانند تپش قلب، سردرد، آشفتگی معده و. را شامل می شود. در این بخش برای فهم به ر اضطراب امتحان ابتدا اضطراب و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اضطراب چیست؟ کارکرد آن چیست؟ آیا اضطراب کاما نابهنجار و منفی است یا اینکه نه جنبه های مثبت و مفیدی هم دارد؟
شما داوطلب و دانش آموز عزیز با دانلود PDF زیر می توانید پاسخ بسیاری از سوالاتتان را دریافت نمایید و همچنین می توانید با آمادگی بیشتری در کنکور سراسری شرکت کنید:
برای دریافت اینجا کلیک کنید
حجم: 2.68 مگابایت
توضیحات: زمان مطالعه: 5 دقیقه
برگزاری همایش ویژه دانش آموزان مدیران بافت
بازدید ریاست مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش از مدارس شهرستان انار
تبیین بخشنامه فوریت های روانی اجتماعی دانش آموزان
تاثیر «رنگِ» لباس و محیط آموزشی در سلامت روان دانشآموزان
آسیبشناسی همراهی والدین با تقلب دانش آموزان در امتحان مجازی
اضطراب ,امتحان ,عملکرد ,مورد ,موقعیت ,نشان ,اضطراب امتحان ,هیجان پذیری ,عملکرد تحصیلی ,دانش آموزان